Apertura vol. 17, núm. 2, octubre 2025 - marzo 2026, es una revista científica especializada en innovación educativa en ambientes virtuales que se publica de manera semestral por la Universidad de Guadalajara, a través de la Coordinación de Recursos Informativos del Sistema de Universidad Virtual. Oficinas en Av. La Paz 2453, colonia Arcos Sur, CP 44140, Guadalajara, Jalisco, México. Tel.: 3268-8888, ext. 18775, www.udgvirtual.udg.mx/apertura, apertura@udgvirtual.udg.mx. Editor responsable: Dr. Rafael Morales Gamboa. Número de la Reserva de Derechos al Uso Exclusivo del Título de la versión electrónica: 04-2009-080712102200-203, e-ISSN: 2007-1094; número de la Reserva de Derechos al Uso Exclusivo del Título de la versión impresa: 04-2009-121512273300-102, ISSN: 1665-6180, otorgados por el Instituto Nacional del Derecho de Autor. Número de Licitud de Título: 13449 y número de Licitud de contenido: 11022 de la versión impresa, ambos otorgados por la Comisión Calificadora de Publicaciones y Revistas Ilustradas de la Secretaría de Gobernación. Responsable de la última actualización de este número: Sergio Alberto Mendoza Hernández. Fecha de última actualización: 30 de septiembre de 2025.
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The multi-vehicle profitable pickup and...
















The multi-vehicle profitable pickup and delivery problem
por Latisha Parrott (2022-11-05)
The transportation industry expanded rapidly in a highly competitive environment. Logistics companies with insufficient volume of transport capacities are forced to make a selection of customers that they can integrate efficiently into their tours. This is of particular relevance in the pickup and delivery market, where shipments from several different customers can be moved on the same vehicle. In the literature, however, the problem of customer selection has not been applied for the given class of pickup and delivery problems so far. We want to fill this gap by introducing the multi-vehicle profitable pickup and delivery problem (MVPPDP), where multiple carriers enclosed auto transport cost goods from a selection of pickup customers to the corresponding delivery customers within given travel time limits. For this problem, we propose a method based on general variable neighborhood search (GVNS).